Globalne firmy muszą zadbać o to, by każdy w ich zespole mógł się swobodnie komunikować, nawet jeśli znajduje się w różnych częściach kraju. Sprzęt do wideokonferencji to podstawowe narzędzie. Daje uczestnikom spotkań poczucie przebywania przy jednym stole i ułatwia wymianę informacji. Na rynku jest tak wiele opcji, że nawet laik może łatwo znaleźć sprzęt, który nie sprawdzi się w jego przypadku. Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Jakie są wymagania wobec sprzętu do wideokonferencji?

Wizerunek można budować poprzez doskonałą obsługę klienta, wysokiej jakości produkty i piękne biuro. Ale można też zadbać o świetną komunikację między pracownikami, partnerami biznesowymi i klientami. Sprzęt używany do tego celu musi być przede wszystkim niezawodny. Powinien zapewniać nieprzerwaną komunikację, negocjacje lub rozmowy konferencyjne oraz mieć doskonałą jakość dźwięku. Łatwość obsługi to drugi ważny aspekt. Powinien być intuicyjnie obsługiwany. W jaki sposób można osiągnąć ten efekt?

Jaką kamerę kupić?

Jeśli kamera nie jest już zintegrowana z systemem, powinna być dostosowana do naszej przestrzeni. Powinna być umieszczona tak, aby wszyscy uczestnicy mogli ją widzieć. Różne kamery mają różne kąty widzenia, więc warto zwrócić na to baczną uwagę. Standardem dla większości kamer jest rozdzielczość FullHD, ale stopniowo będzie ona zastępowana przez rozdzielczość 4K. Nie zawsze zakup kamery o wysokiej rozdzielczości jest wykonalny. Wymaga to przygotowania urządzeń peryferyjnych, które mogą przesłać 4x więcej danych. Dotyczy to okablowania i sprzętu do krosowania wideo, a także połączenia internetowego.

Parametry, które przyjdzie nam docenić po pewnym czasie użytkowania:

  • Zdalne sterowanie PTZ (pan tilt, zoom, zbliżenie), elektryczna regulacja obrazu (również automatycznie) oraz możliwość zapisywania "ulubionych pozycji" - presetów.
  • Tryby pracy - Dobra kamera powinna posiadać różnorodne tryby pracy, które łatwo dostosować do potrzeb uczestników konferencji (np. HDR, selektywna regulacja kontrastu);
  • Funkcja automatycznej regulacji ostrości i jasności - wyeliminuje to konieczność ręcznego ustawiania tych parametrów przed lub w trakcie konferencji.
  • Obiektyw szerokokątny ułatwia przeprowadzenie konferencji w większym gronie i objęcie zasięgiem wszystkich uczestników.

W jaki sposób wybrać mikrofon?

Jakość dźwięku jest dobra, o ile użytkownik podczas wideokonferencji korzysta z wbudowanego mikrofonu i laptopa. "Zebrany" głos staje się problemem dla słyszalności wśród 3-4 osób. Są to najczęstsze problemy, z którymi zgłaszają się do nas firmy. Jest to szczególnie ważne w przypadku spotkań zarządu, gdzie czas jest ograniczony, a błędy jakościowe są niedopuszczalne.

Komunikacja wideo jest możliwa tylko wtedy, gdy wszyscy uczestnicy mają nagrane swoje głosy. Nawet jeśli obraz nie jest wysokiej jakości, pozwala nam wyłowić najważniejsze elementy. Problemy z dźwiękiem automatycznie czynią spotkania mniej produktywnymi.

Cyfrowe mikrofony powierzchniowe to świetny sposób na uzyskanie doskonałego zasięgu i wyraźnej mowy dla oddalonych uczestników (np. Shure MXA310)

Mikrofony te mogą być wykorzystywane do pokrycia dużych sal konferencyjnych. Cyfrowo sterowane mikrofony mogą być używane do pokrycia różnych obszarów. Jeden mikrofon może zebrać głos osoby w promieniu 9m. Aby zwiększyć ich zasięg, mikrofony można zwielokrotnić. Jest to świetne rozwiązanie dla sal z ruchomymi stołami lub instalacji, w których względy estetyczne nie pozwalają na umieszczenie mikrofonów na stołach.

Warto postawić na uznane marki

Ważne jest, aby określić swoje potrzeby i liczbę potrzebną do przeprowadzenia wideokonferencji. Dobrym pomysłem jest ustalenie swoich standardów komunikacyjnych. Jeśli zależy Ci na wysokiej jakości połączeń i wyższym budżecie, warto rozważyć rozwiązania sprzętowe najlepszych producentów, takich jak Polycom, Cisco czy Avaya. Rozwiązania sprzętowe przeznaczone są do większych sal konferencyjnych (powyżej dwunastu osób). Są one przeznaczone do większych sal konferencyjnych (powyżej dwunastu osób) i zawierają wsparcie serwisowe na warunkach sprzętowych NBD. Jeśli szukamy rozwiązań typowo wirtualnych, warto rozważyć rozwiązania uniwersalne, które umożliwiają podłączenie do dowolnego komputera lub systemu wideo. Warto zakupić wirtualne sale konferencyjne ze stałym adresem, aby ułatwić ustalanie regularnych spotkań. Aby spotkanie było wysokiej jakości i ergonomiczne, należy dostosować infrastrukturę multimedialną.

Warto przeczytać